Hoe duurzaam is jouw organisatie… echt?

Geschreven door Djaja van den Berg

10 juni 2019

Vandaag de dag claimt zo ongeveer elke organisatie duurzaam te zijn. Wij signaleren twee soorten clubs: zij die écht duurzaam zijn en dit aan de basis zetten van alles wat ze doen. En organisaties die (ondanks een CSR-plan op hun website) vooral een duurzaam imago hebben omdat het goed verkoopt. Zit jij in de laatste categorie? Deze vijf tips helpen je op weg om jouw organisatie in de goede richting te krijgen. 

  • Neem al je beslissingen met de planeet in je achterhoofd. Verduurzaam je waardeketen zoveel mogelijk en richt je bedrijfsprocessen energieneutraal in.
  • Laat de Sustainable Development Goals (SDG’s) je kompas zijn. Deze zijn door de Verenigde Naties vastgesteld als mondiale duurzame ontwikkelingsagenda. Print ze uit en hang ze op!

  • Veranker duurzaamheid in je organisatie. Creëer draagvlak, kennis en enthousiasme bij je collega’s en integreer duurzaamheid in al je interne bedrijfsprocessen. Je collega’s gaan je duurzame boodschap namelijk óók uitdragen.
  • Zorg dat je organisatie een B corp wordt. Dit is een keurmerk voor bedrijven die hun producten of diensten vooral inzetten voor een betere wereld. Je mag commercieel zijn, maar je zorgt ook voor impact op sociaal en duurzaam gebied.
  • Stimuleer partners, leveranciers en stakeholders om duurzaam te ondernemen. Laat je omgeving niet het wiel opnieuw uitvinden, maar vertel ze wat je doet – en leer van elkaar.

Wil je meer weten over hoe je jouw organisatie echt vanuit binnenuit kunt verduurzamen? Neem dan is een kijkje op de website van Comms for Good. Dit Comms for Good model zet jouw missie in de kern van je organisatie en zorgt voor vertrouwen binnen en buiten je organisatie.

 

Overige nieuwsberichten

SDG 17; doeltreffender door partnerschappen

SDG 17; doeltreffender door partnerschappen

SDG 17; doeltreffender door partnerschappenSamen naar een betere wereld. Dat is het doel van de 17 SDG 's. De Sustainable Development Goals (SDG ’s) zijn voor steeds meer bedrijven en organisaties het kompas om hun impact en toekomstgerichtheid aan af te meten. De 17e...

Interview met Marc den Hertog op Fonk

Interview met Marc den Hertog op Fonk

Interview met Marc den Hertog op Fonk‘Impact maken zit in ons DNA’ BBK/Door Vriendschap Sterker bereikt dit jaar de respectabele leeftijd van vijftig jaar. In die halve eeuw veranderde het medialandschap ingrijpend, maar het Amsterdamse bureau bleef altijd zichzelf:...

Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen

Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen

Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen“Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?”, vraagt Djaja van den Berg, strateeg en conceptontwikkelaar bij BBK/Door Vriendschap...