Interactieve workshops voor MuseumTV
In Nederland zijn er maar liefst 694 (!) musea over allerlei onderwerpen. Het kan bijna niet dat er geen museum is dat jou aanspreekt. Maar veel mensen weten dat niet. Daarom heeft MuseumTV een platform opgezet waar meer dan vijfhonderd Nederlandse musea op de kaart worden gezet door middel van een (mini-)documentaire. In opdracht van MuseumTV geven wij in verschillende musea interactieve workshops over (online) marketingcommunicatie. Hier delen wij onze kennis en helpen we de musea. We gaven al workshops aan (middel)kleine musea in Limburg, Brabant en Zeeland en we zijn nu bezig met de 7e (!) editie, in Friesland.
Kleine en middelkleine musea zijn vaak te klein voor een professionele communicatieafdeling. Vaak doet iemand van het bestuur of een vrijwilliger de communicatie. Dit zorgt ervoor dat de musea hun doelgroep niet goed aan kunnen spreken en daardoor niet het gewenste aantal bezoekers binnenkrijgen. Met de workshops geven wij de musea handvaten op het gebied van marketing en communicatie. Op die manier leren wij ze om hun communicatie aantrekkelijker te maken. Het opstellen én uitvoeren van een marketingcommunicatieplan hoeft namelijk helemaal niet duur of moeilijk te zijn, dat kan al vrij eenvoudig.
In de eerste workshop gaan we in op de positionering en propositie van het museum. Wie ben jij als museum en wat onderscheidt jouw museum van de andere musea? Door de vertaalslag te maken van informatie over de tentoonstellingen naar het onderscheidende aspect van het museum, wordt het museum aantrekkelijker voor potentiële bezoekers. Het begint bij de propositie. Op het moment dat de propositie staat, is het veel makkelijker om als museum te communiceren.

In de tweede workshop verdiepen we ons in de doelstellingen van het museum en kijken we naar doelgroep segmentatie. Ook schenken we aandacht aan het online bereik door middel van SEO en SEA, display advertising en social media. Het is voor een museum namelijk van belang om online gezien te worden en bovenaan in de zoekbalk te verschijnen!
Voor de musea zijn de workshops niet alleen leerzaam, maar ook heel waardevol. Na afloop van de workshops maken wij voor elk museum een deliverable. Dit kan een communicatieplan, social media contentkalender of nieuwe website zijn. Door middel van de juiste communicatie kunnen musea hun doelgroep bereiken en krijgen ze meer bezoekers in het museum.
Voor meer informatie over de workshops kunt u contact opnemen met Liset van Doorn. Haar e-mailadres is l.vandoorn@doorvriendschapsterker.nl.