Wat is MVO en hoe ga je ermee aan de slag?

Geschreven door Juliana Littel

22 juni 2021

Je organisatie wil zich inzetten voor een betere wereld. Fantastisch nieuws! Maar welke stap zet je als eerst? Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden dat de kans bestaat dat je door de bomen het bos niet meer ziet. BBK/Door Vriendschap Sterker to the rescue! Als communicatiebureau voor een betere wereld met al meer dan 50 jaar ervaring, weten wij héél goed hoe je positieve impact maakt. We helpen je op weg.

Deze whitepaper is deel 2 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken. 

Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een vorm van ondernemen waarbij een organisatie drie belangen afweegt: de impact op het milieu, de impact op de maatschappij en de winst (voor de organisatie). MVO wordt gezien als een manier om toekomstbestendig te ondernemen. Wanneer alle organisaties maatschappelijk verantwoord ondernemen, kunnen de aarde, de maatschappij en de organisatie(s) eeuwig op deze manier blijven voortbestaan. 

De Triple Bottom Line

Eén van de bekendste modellen in de wereld van MVO is de Triple Bottom Line, bedacht door John Elkington. Het model bestaat uit drie cirkels die elk met elkaar verbonden zijn: Planet, People en Prosperity (voorheen: Profit). Het uitgangspunt is dat de combinatie van deze elementen in balans is. Wanneer de combinatie dat niet is, zal één of twee van de drie elementen daaronder lijden.

MVO-beleid

Het omarmen van MVO betekent dat ook het organisatiebeleid aangepast moet worden. Het stellen van maatschappelijke doelen op gebied van ondernemen is daarbij een must. Integreer deze doelen volledig in de bedrijfsvoering en communiceer dit naar werknemers en stakeholders om je organisatie ook intern volledig maatschappelijk verantwoord te maken.

Extra hulp nodig bij het opstellen van een beleid met impact? Onze eigen Djaja helpt je om te communiceren vanuit je purpose. Want als je begint bij je purpose, kweek je vanzelf vertrouwen – zowel binnen als buiten je organisatie. Vraag een gesprek met haar aan via Commsforgood.

Het is (en blijft!) maatwerk

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ziet er voor elke organisatie anders uit. Organisaties zoals MVO Nederland kunnen je een handje op weg helpen om te vinden wat past bij jouw organisatie. Sommige commerciële bedrijven kiezen 1% for the Planet, anderen juist voor circulair ondernemen of het compenseren van hun uitstoot. 

Impact maken kan dus op veel manieren. Benieuwd hoe wij het doen? Neem contact met ons op. 

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...