Geschreven door Juliana Littel
21 september 2021
Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij zetten, als communicatiebureau wat een inclusieve wereld nastreeft, een aantal tips op een rijtje.
Deze whitepaper is deel 7 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze 8-delige serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken.
Diversiteit in beeld
Gelukkig wordt het steeds normaler om mensen van verschillende etniciteiten te representeren in communicatie-uitingen. Houd de volgende richtlijnen in gedachte wanneer je jouw uitingen zo representatief mogelijk wil maken:
- Probeer in communicatie-uitingen de standaard van stereotypen en hokjesdenken te vermijden. Wanneer je wel een stereotypering gebruikt, zorg dat deze niet belachelijk wordt gemaakt of ondergeschikt is aan een wit persoon.
- Leer meer over de unieke doelgroepen en hun cultuur. Verdiep je in de ervaringen van de doelgroep en onderzoek waar zij zich mee kunnen identificeren, ongeacht hun ras, gender of leeftijd.
- Benadruk echte verhalen in de uitingen. Verzin dus geen achtergrondverhaal of ervaring, maar ga na bij je doelgroep welke verhalen er zijn en haal deze op.
- Ga in gesprek met de modellen/acteurs die je hebt gekozen, zo weet je zeker dat je iets niet over het hoofd ziet binnen een cultuur.
Inclusiviteit in tekst
Divers beeld is belangrijk, maar laten we hetgeen wat beeld ondersteunt niet vergeten: tekst! Een aantal woorden die je zeker moet vermijden: ‘blank’, ‘slaven’ en ‘halfbloed’. Gebruik in plaats daarvan: ‘wit’, ‘tot slaaf gemaakten’ en ‘van gemengde afkomst’. We zetten nog een aantal tips op een rij:
- Iedereen met een Nederlandse nationaliteit is een Nederlander en wordt ook zo genoemd.
- Iedereen wordt erkend en aangesproken, zo specifiek mogelijk. Dus niet ‘Aziatisch’, maar bijvoorbeeld ‘Chinees’.
- Mensen zijn mensen, benoem ze dus altijd als wat ze wel zijn en ontken geen feiten. Gebruik bijvoorbeeld ‘persoon van kleur’ en niet ‘niet-wit’.
Veel van onze tips zijn afkomstig uit De waarden voor een nieuwe taal, opgesteld door Code Diversiteit & Inclusie. Neem vooral een kijkje in dat document als je alle ins en outs wil weten.
Emojigebruik
Kies voor geel! En ja: dat lees je goed, de gele emoji is namelijk de standaardoptie en daardoor een stuk neutraler dan de emoji’s met huidskleuren. Kies je wel voor huidskleuren? Zorg dan dat je in de hele tekst emoji’s gebruikt van verschillende huidskleurtinten, zo representeer je toch iedereen. Gebruik ook de verschillende huidskleuren om stereotyperingen te verbreken, zoals een arts van kleur in plaats van de standaard witte optie.
Kies, wanneer het kan, voor emoji’s zoals de pijl in plaats van een wijzende vinger. Een pijl is neutraler en behoeft geen huidskleur. En nog een laatste tip: verdiep je in cultuur. Niet elke emoji heeft dezelfde betekenis in culturen, zo kan een duimpje omhoog prima in Nederland, maar wordt dat in Griekenland als aanstootgevend gezien.
Een állerlaatste tip: wil je voorkomen dat je onbewust beïnvloed wordt in het sollicitatieproces door CV’s met gaten, (achter)namen of een andere factor? Dan is het anonieme sollicitatieplatform Trickle absoluut een aanrader.
Al deze tips en meer zijn te vinden in ons richtlijnenboek inclusieve communicatie. Je vindt het volledige richtlijnenboek hier. Heb je nóg meer hulp nodig of heb je nog vragen? Wij helpen je graag, met behulp van onze adviseur inclusiviteit. Neem contact met ons op!
Overige nieuwsberichten
Impact maken en meten
Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...
B corp worden: alle ins en outs op een rijtje
B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...
Aan de slag met de SDG’s
Wanneer je je verdiept in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je al snel kennis met de Sustainable Development Goals. Grote kans dat je je als organisatie nog moet inlezen in deze doelen en wat ze voor jullie kunnen betekenen. Wij kunnen helpen...