Impact maken en meten

Geschreven door Juliana Littel

6 oktober 2021

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks ook doet? Wij helpen je in dit artikel op weg naar impactvol ondernemen. 

Deze whitepaper is deel 8 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze 8-delige serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken. 

Van medewerker tot leverancier tot klant tot partner

Impact maken begint bij gemotiveerde medewerkers: als alle neuzen dezelfde kant op staan, is het een stuk makkelijker om positieve impact te maken. Er zijn tal van initiatieven om maatschappelijk betrokken medewerkers te werven: bijvoorbeeld Greenjobs en The Sustainable Recruiter.

 Om impact te maken, moet je samenwerken. Zo krijg je de hele keten mee. Dat kan door je leveranciers, partners en klanten zorgvuldig uit te kiezen. En je wensen te uiten in je samenwerking. Een groot deel van je identiteit wordt gevormd door de organisaties die je in je netwerk opneemt. Op deze manier werk je aan wat je écht belangrijk vindt en kun je impact maken op jouw manier. 

Impact meten

Impact meetbaar maken is minstens zo belangrijk als impact maken. Want hoe weet je of je impact hebt gemaakt als je het niet kan meten? Wij maken onze impact meetbaar met het Theory of Change-model. Voor elke opdracht stellen we vast aan welke SDG’s we (hebben) bij(ge)dragen en op welke targets we impact hebben gemaakt. Bijvoorbeeld door het inzichtelijk maken van clicks, wat we kunnen doorvertalen naar hoeveel maatschappelijke impact we hebben gecreëerd.

Rapporteren

Wij streven ernaar om jaarlijks een impactrapport te maken aan de hand van onze impactmetingen. Aan welke Sustainable Development Goals hebben we gewerkt met onze projecten? Waar gaan we heen in de toekomst? Het meetbaar maken van je impact op jaarbasis en het stellen van doelen voor het komende jaar zijn cruciaal voor impact maken op de lange termijn. 

Benieuwd hoe wij impact maken? Kom langs op ons kantoor in de kerk of neem contact met ons op, we vertellen je graag meer! 

Overige nieuwsberichten

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...

Aan de slag met de SDG’s

Aan de slag met de SDG’s

Wanneer je je verdiept in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je al snel kennis met de Sustainable Development Goals. Grote kans dat je je als organisatie nog moet inlezen in deze doelen en wat ze voor jullie kunnen betekenen. Wij kunnen helpen...