B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

Geschreven door Juliana Littel

31 augustus 2021

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf – inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, mogen onszelf al sinds 2015 B Corp noemen. Ben je benieuwd naar wat het inhoudt en hoe ook jouw organisatie een certified B Corp wordt? Wij vertellen het in dit artikel.

Deze whitepaper is deel 6 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken. 

Voor een betere wereld

B Corp is een keurmerk opgezet door de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab. Ben je een B Corp? Dan streeft jouw organisatie de hoogste standaarden na op gebied van duurzame impact voor maatschappij en milieu. B Lab noemt het zelf ook wel: business as a force for good. Dus je bedrijf als kracht gebruiken om iets goeds te doen voor de wereld. Alle B Corp-gecertificeerde organisaties lopen een strenge beoordeling door voordat ze mogen pronken met hun nieuwe titel. Om B corp te worden moet je minimaal 80 (van de 200) punten scoren op deze assesment. Ter vergelijking: de gemiddelde organisatie scoort zo’n 51 punten. Wanneer je gecertificeerd bent, heb je ook de maatschappelijk en duurzame waarden vastgelegd in je beleidsdocumenten.

Community

Een onderdeel van wat B corps onderscheidt van andere keurmerken voor verantwoord ondernemen is de hechte community. B Corps werken samen aan een betere wereld en daar heb je elkaar voor nodig. Je kunt elkaar spreken en (laten) inspireren via een online platform waar alle werknemers van gecertificeerde B Corps toegang toe hebben. Daarnaast organiseert B Corp geregeld summits en webinars waar je je kennis kunt uitbreiden.

Certificeringsproces

Om B Corp te worden, moet jouw organisatie het assesment-traject doorlopen. Deze is niet mals en er gaat veel tijd in zitten. Zo moet je organisatie een hoop documentatie- en bewijsmateriaal van jouw maatschappelijke en duurzame handelingen aanleveren. Daar staat tegenover dat het een mooie kans is om de werkwijzen, normen en waarden die jouw organisatie kenmerken eens goed onder de loep te nemen en vast te leggen wat belangrijk is.

Uiteindelijk kun je maximaal 200 punten scoren, verspreid over 5 categorieën: duurzaamheid, transparantie, klanten, arbeidsrechten en gemeenschap. Goed om te weten: B Corp zijn is niet gratis. Afhankelijk van de omzet van jouw organisatie betaal je een jaarlijkse toeslag.

Onze tips

Met 6 jaar B Corp-ervaring weten we inmiddels wel hoe de vork in de steel steekt. Daarom zetten we nog een paar laatste tips op een rij:

  1. Een personeelshandboek is een mooi format om dingen in te formaliseren. Daar zijn handige tools voor, zoals Notion.Die van ons vind je hier.
  2. Verkijk je niet op de hoeveelheid werk die het kost om te certificeren. Het levert zeker veel op, maar het kost ook wat. Dus reserveer er genoeg tijd voor.
  3. Maak gebruik van de community. Er is ontzettend veel informatie beschikbaar en bereidheid van andere B Corps om je te helpen.

Wil je meer weten over hoe wij als B corp bijdragen aan een betere wereld? Dat kan! Lees erover op onze website of neem – via onze site of socials – contact met ons op.

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

Aan de slag met de SDG’s

Aan de slag met de SDG’s

Wanneer je je verdiept in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je al snel kennis met de Sustainable Development Goals. Grote kans dat je je als organisatie nog moet inlezen in deze doelen en wat ze voor jullie kunnen betekenen. Wij kunnen helpen...