Aan de slag met de SDG’s

Geschreven door Juliana Littel

20 juli 2021

Wanneer je je verdiept in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je al snel kennis met de Sustainable Development Goals. Grote kans dat je je als organisatie nog moet inlezen in deze doelen en wat ze voor jullie kunnen betekenen. Wij kunnen helpen en leggen je graag uit wat de SDG’s zijn en op welke manieren je ermee aan de slag kunt.

Deze whitepaper is deel 5 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken. 

17 SDG’s

De 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn in 2015 opgesteld door de Verenigde Naties (VN). Deze SDG’s dienen als kompas om wereldwijde complexe uitdagingen zoals klimaatverandering en armoede aan te pakken. Om de 17 doelen te behalen zijn targets opgesteld. Elk doel heeft eigen targets om het behalen van de doelen concreter te maken. 

Keuzes maken

Richt je pijlen op een aantal SDG’s en probeer vooral niet om aan álle doelstellingen bij te dragen. Je kunt per project bekijken aan welke doelstellingen je bij kunt dragen. Om je helpen bij het vinden van jouw SDG’s, hebben we een stappenplan opgesteld. 

1. De identiteit van jouw organisatie

Neem de identiteit van jouw organisatie onder de loep. Wat is jullie core business? Wat is jullie missie en wat willen jullie in de toekomst bijdragen aan de wereld? Welke producten of diensten verkopen jullie? Zet alles op papier.

2. SDG’s kiezen

Oriënteer je op welke manieren je bij kunt dragen aan de SDG’s. Verzamel informatie over je bedrijfsactiviteiten, je kernwaarden en je missie. Koppel deze informatie aan specifieke SDG’s. Stel doelen op en communiceer dat jullie aan de slag gaan met deze SDG’s. Als je bijvoorbeeld een plantaardig alternatief voor vis produceert en verkoopt, zijn relevante SDG’s waarschijnlijk: 2 (‘No hunger’), 13 (‘Climate action’) en 14 (‘Life below water’).

3. Maak het meetbaar

Wanneer je je SDG’s hebt gekozen, is het belangrijk dat je inzichtelijk maakt hoe je daadwerkelijk bijdraagt aan de gekozen SDG’s. Welke impact maakt jouw organisatie en hoe willen jullie die nóg verder vergroten? Door impact meetbaar te maken, kun je achterhalen welke acties bijdragen aan een betere wereld en daar beter op sturen. Bovendien kun je de gemaakte impact communiceren naar stakeholders en je positie als organisatie met maatschappelijke waarde versterken.

Stapje verder

Wil je nog nét wat meer bijdragen aan de Sustainable Development Goals? Dat kan door een stichting op te zetten of een financiële bijdrage te doen aan organisaties die passen bij jullie gekozen SDG’s. De non-profit organisatie 1% for the Planet biedt bijvoorbeeld een certificering als jouw organisatie kan bewijzen dat zij 1% van hun omzet heeft gedoneerd aan één van de ruim 4.000 aangesloten NGO’s. Je treedt met de certificering in de voetstappen van organisaties als PatagoniaHonest Tea en 4Ocean. 

Wil je weten hoe wij bijdragen aan de Sustainable Development Goals? Kom bij ons langs in de Posthoornkerk of neem contact met ons op.

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...