De coronacrisis als generale repetitie voor de klimaatcrisis?

Geschreven door Djaja van den Berg

4 november 2020

De wereldwijde Covid-19 pandemie ontregelt onze levens en vraagt om acute actie. Maar verandert deze crisis ook onze blik op die andere crisis, die van het opwarmen van de aarde? De zoektocht naar dat antwoord is hoofdonderwerp van de eerste ‘Maak de wereld niet kapodcast’ met Anna Gimbrère. Een gloednieuwe podcast van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker.

      

‘We brengen met deze podcast een positief geluid in alle nare berichtgeving die we elke dag voor onze kiezen krijgen. En gaan op zoek naar creatieve oplossingen voor de grote uitdagingen van deze tijd’ zegt creatief directeur en managing partner Marc den Hertog. ‘Wij werken als bureau aan een betere wereld. Naast de opdrachten die we doen voor onze klanten is deze podcast daar een voorbeeld van. En het is ook gewoon ontzettend leuk om te doen natuurlijk.’

De eerste editie van de ‘Maak de wereld niet kapodcast’ gaat over de parallellen tussen de coronacrisis en de klimaatcrisis. Zo leggen ze allebei de ongelijkheden binnen de samenleving bloot. En speelt bij beide crises de betekeniseconomie een rol in de oplossing. Frappant is wel dat de coronacrisis als acuter wordt ervaren. Terwijl onderzoek uitwijst dat er zelfs op de piek wereldwijd meer mensen overleden aan luchtvervuiling dan aan corona.

Wetenschapsjournaliste Anna Gimbrère is de speciale gast van de eerste editie van de podcast. Zij legt uit waar het verschil in beleving tussen beiden crises vandaan komt. En ze bespreekt, samen met BBK-ers Djaja van den Berg en Eliaan Voerman, de oorzaken van de crises. Zoals overbevolking en de manier waarop we omgaan met de natuur.

We kunnen bij het aanpakken van klimaatverandering veel van de coronacrisis leren. Je kan corona dus zeker zien als de ‘generale repetitie’ van de klimaatcrisis. Zo komt duidelijk naar voren in de discussie. Maar er komen ook volop tips aan bod over versnelde verduurzaming. Verder gaat het gesprek over verantwoorde kleren, vliegschaamte en nog veel meer, dus luister vooral zelf.

Ondanks alle beperkingen van corona en dreigende gevolgen van klimaatverandering zetten we grote stappen in de bewustwording dat het anders moet en anders kan. Het is tijd om deze bewustwording om te zetten in gedragsverandering. Den Hertog: ‘Daar gaan we met deze nieuwe podcast aan werken. We brengen een hoopvol geluid en onderbouwen dat wetenschappelijk. Met interessante sprekers en spraakmakende onderwerpen. Alles om de wereld een beetje beter te maken.’

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...