BBK, Public Cinema en SUE samen geselecteerd voor strategische communicatievraagstukken van de Rijksoverheid

Geschreven door Thari Hermsen

26 juni 2023

De Rijksoverheid heeft perceel 2 van de raamovereenkomst ‘Communicatieadvies en -uitvoering’ gegund aan de combinatie van de bureaus BBK/Door Vriendschap Sterker (BBK), Public Cinema en SUE Behavioural Design (SUE). Samen met 4 andere gecontracteerde partijen gaan zij de komende jaren aan de slag met communicatie voor de Ministeries van Defensie, IenW, OCW, en de Hoge Colleges van Staat.  Vanaf volgend jaar oktober komen daar ook de ministeries van SZW en VWS bij.

De bureaus zijn alle drie al langer werkzaam voor de Rijksoverheid. Zo zijn Public Cinema en BBK al enkele jaren vaste communicatiepartners voor Rijkswaterstaat, en werkte SUE al eerder voor het ministerie van JenV.

De ‘grote thema’s’

Toch kan de gunning van juist dit perceel rekenen op speciale waardering. Peter Kasbergen, oprichter van Public Cinema: “Dit is inhoudelijk simpelweg een opwindende plek in het overheidslandschap om van nut te mogen zijn. Hier spelen dé grote thema’s van Nederland van dit moment zoals betaalbaarheid van de zorg, klimaatadaptatie en de nieuwe pensioenwet. Geweldig om hier, wanneer het ons gegund wordt, aan bij te gaan dragen.”

Meer rake communicatie

Ook Marc den Hertog en Liset van Doorn, partners bij BBK en Vincent ten Have, design director bij SUE zijn verguld met de gunning. Den Hertog en van Doorn: “Onze drie bureaus combineren verrassende strategie en excellente creatie met gedegen gedragsonderzoek en design thinking. Voor die laatste twee is steeds meer aandacht in het communicatie-vak, want met diepere kennis van de doelgroep maak je meer impact op de thema’s van vandaag en morgen.”

Aannames toetsen

Ten Have: “Met onderzoek en design thinking toetsen we onze verborgen aannames, en dat is nodig. Het is een bekende misvatting dat experts – zoals creatives, politici of ambtenaren – vrij zouden zijn van bias, bijvoorbeeld. Niemand is vrij van dat soort impliciete aannames, voorkeuren en vooroordelen, en onderzoek zoals het onze helpt om ze vooraf te toetsen.”

Breed scala professionals

Met de combinatie bieden de bureaus een breed scala communicatieprofessionals aan de Rijksoverheid, zegt Kasbergen. “Communicatieadviseurs, maar ook grafisch ontwerpers, social designers, tekstschrijvers en regisseurs. Het wordt een fascinerende reis, en wij hebben er ontzettend veel zin in.”

Overige nieuwsberichten

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...

Aan de slag met de SDG’s

Aan de slag met de SDG’s

Wanneer je je verdiept in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je al snel kennis met de Sustainable Development Goals. Grote kans dat je je als organisatie nog moet inlezen in deze doelen en wat ze voor jullie kunnen betekenen. Wij kunnen helpen...