Geschreven door Juliana Littel
7 juli 2021
Holisme, misschien heb je de term weleens voorbij zien komen. Enig idee wat het betekent? Wij leggen het uit! Als communicatiebureau dat streeft naar een betere wereld door middel van een holistische benadering, kunnen we je namelijk alles over holisme vertellen. Klaar voor een spoedcursus?
Deze whitepaper is deel 4 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze 8-delige serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken.
Holisme in het kort
Holisme is afkomstig van de Griekse term holos, wat ‘het geheel’ betekent. Het holisme gaat ervan uit dat alles in het leven verbonden is. Wanneer je één element verandert, veranderen andere elementen ook. Holisme is dus bovenal verbindend: het benadrukt de samenhang van alle elementen binnen een systeem en de samenhang van systemen an sich.
Holisme in de praktijk
Alles wat leeft, groeit en ademt op onze planeet is onderdeel van een prachtig complex eco-systeem. Als we holistisch aan de slag gaan, gaan we er dus vanuit dat we niet alleen onze opdrachten uitvoeren, maar ook kijken naar de effecten daarvan op het gehele systeem. Daarnaast betekent het dat je het niet alleen hoeft te doen. Het betekent dat, wanneer we een bepaald doel voor ogen hebben, kijken wie daar nog meer aan bij willen dragen. Zo kunnen we samen nog meer impact maken.
Holistische organisatiestructuur
Een holistische organisatie gaat uit van individuen die volledig geloven in de organisatie. De missie, visie, strategie, en kernwaarden zijn duidelijk vastgelegd. De verantwoordelijkheid voor het volgen van deze pijlers ligt bij de organisatie als geheel: er is geen specifiek aangewezen persoon om dit in de gaten te houden.
Een voordeel van een holistische organisatiestructuur is dat je op grotere schaal impact kan maken. Je organisatie wordt zich steeds meer bewust van de ruimte om zich heen. Je kunt maatschappelijke impact maken omdat je verder kijkt dan alleen jouw specifieke opgave als organisatie. Daarnaast is holisme een fijne visie voor een transparante keten. Wanneer jouw organisatie zich bewust is van de aaneenschakeling aan processen, waarin ook jouw ketenpartners een rol spelen, kan dat een synergetisch effect hebben op de uiteindelijke impact die je samen maakt.
Onze holistische benadering
Bij BBK/Door Vriendschap Sterker benaderen we vraagstukken áltijd holistisch. Dat doen we door, voordat we aan een opdracht beginnen, altijd even uit te zoomen. Wat wil de klant nou echt, en hoe willen zij waarde toevoegen aan de maatschappij, aan het leven van mensen of aan de planeet? Door uit te zoomen kunnen we kijken wat het echte doel is van onze klant. Met andere woorden, wat is de raison d’être. Door alle opdrachten vanuit deze bestaansreden te benaderen, maken we impact van binnenuit en vloeien alle communicatiewensen daar logisch uit voort.
Daarnaast gaan we ook na hoe wij mensen kunnen samenbrengen om tot hetzelfde doel te komen. Met andere woorden: hoe kunnen we mensen verbinden om waarde toe te voegen aan de maatschappij, aan de planeet of aan mensenlevens? We proberen onze klanten te koppelen aan organisaties of mensen in ons netwerk om zo samen bij te dragen aan het grotere geheel.
Meer weten over onze holistische benadering en hoe dat ons communicatiewerk beïnvloedt? Neem contact met ons op!
Overige nieuwsberichten
Impact maken en meten
Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...
Zó communiceer je inclusief
Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...
B corp worden: alle ins en outs op een rijtje
B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...