Van B corp tot SDG’s: duurzame termen uitgelegd

Geschreven door Juliana Littel

16 juni 2021

Ben je nieuw in de wereldverbeteraar-business? Dan is de kans groot dat de duurzame termen je om de oren vliegen en het je allemaal begint te duizelen. Als communicatiebureau met al meer dan 50 jaar ervaring op gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, nemen wij je mee op reis door duurzaamheidsland. We hebben de belangrijkste duurzame termen voor je op een rijtje gezet.  

Deze whitepaper is deel 1 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze 8-delige serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken.

B Corp 

Ze rijzen als paddenstoelen uit de grond: B Corps, ook wel Benefit Corporations genoemd. Organisaties die B Corp gecertificeerd zijn, streven vrijwillig de hoogste standaarden na op gebied van transparantie en duurzame impact voor maatschappij en milieu. 

Circulariteit

Met circulariteit wordt gestreefd naar een wereld zonder afval(stromen). Circulair ondernemen betekent dat de huidige productenstromen de grondstoffen zijn voor producten in de toekomst.

Duurzaam(heid)

Duurzaam (in het Engels: sustainable of sustainability) betekent dat onze huidige handelingen op de wereld en haar bevolking geen negatieve invloed hebben op de volgende generatie. In theorie kunnen we, wanneer alle organisaties ter wereld duurzaam ondernemen, eeuwig doorgaan met produceren en het verzorgen van diensten. 

Greenwashing

Greenwashing is de term die gebruikt wordt wanneer organisaties zich duurzamer of ‘groener’ voordoen dan dat ze zijn.

Holisme

In het holisme wordt verondersteld dat alles met elkaar verbonden is. Holisme gaat ervan uit dat alle elementen binnen systemen verbonden zijn, en dat de systemen onderling ook verbonden zijn. Wanneer één element wordt aanpast, veranderen álle elementen en systemen. Wanneer jij bijvoorbeeld een duurzaam alternatief koopt, steun je niet alleen de producent, maar ook de leveranciers, mensen in de omgeving, aarde en werknemers van de organisatie.

(Positieve) Impact

De letterlijke betekenis van impact: gevolg. Impact door een maatschappelijk verantwoorde bril betekent: de positieve effecten die jouw (organisatie-)acties hebben op de maatschappij en/of het milieu.  

Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een vorm van ondernemen waarbij de organisatie drie belangen afweegt: de impact op het milieu, de impact op de maatschappij, en (organisatie)winst. Bij MVO streef je naar een positieve impact op deze drie belangen.

Niet-gouvernementele organisatie

Een niet-gouvernementele organisatie (NGO) is een organisatie die onafhankelijk is van de overheid en zich richt op sociaal, wetenschappelijk of maatschappelijk belang. NGO’s zijn non-profit organisaties, werken meestal met vrijwilligers en zijn vrijwel altijd gericht op één thema.

Voorbeelden van NGO’s zijn: GreenpeaceNatuurmonumentenStichting VluchtelingMilieudefensieRode Kruis en Amnesty International. 

Sustainable Development Goals

De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn door de Verenigde Naties opgestelde doelen voor wereldwijde duurzame ontwikkeling. Er zijn 17 doelen opgesteld om de wereld een betere plek te maken. Elk doel richt zich op een specifiek thema.

Triple Bottom Line-model

Het Triple Bottom Line-model is het meest gebruikte model op gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het model bestaat uit drie cirkels die elk met elkaar verbonden zijn: Planet, People en Prosperity (voorheen: Profit). Het uitgangspunt van dit model is dat de combinatie van deze elementen in balans moet zijn om een maatschappelijk verantwoorde organisatie te zijn.

Duizelt het nog? Wij kunnen helpen! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...