Reclame-industrie: neem je verantwoordelijkheid voor de klimaatcrisis

Geschreven door Djaja van den Berg

18 juni 2019

Begin mei deed de internationale klimaatactiegroep Extinction Rebellion een oproep aan de reclame-industrie. Deze actiegroep, die een klimaatneutrale economie nastreeft, vraagt de sector verantwoording te nemen in de klimaatcrisis.

Maar wat is nou eigenlijk de link tussen de reclame-industrie en de klimaatcrisis? De reclame-industrie heeft een sterke invloed op de publieke opinie en het gedrag van consumenten. Met haar oproep vraagt Extinction Rebellion dan ook aan de industrie om haar kennis en kunde voor het goede in te zetten. In plaats van consumenten te verleiden dingen te laten kopen die ze niet nodig hebben. 

“You can shift mass behaviour in a heartbeat. One of the reasons we’ve got here is because you’ve been selling things to people that they don’t need. You are the manipulators and architects of that consumerist frenzy. Imagine what would happen if you devoted those skills to something better.”

Volgens Extinction Rebellion is echte daadkracht nodig, geen greenwashing praktijken of kleine pro-bono klusjes die geen zoden aan de dijk zetten. Maar wat dan wel? BBK/Door Vriendschap Sterker schreef een gastblog over dit onderwerp op consultancy.nl. Lees het hele artikel daar. 

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...