PR workshop voor startende ondernemers

Joanneke de Jong

30 april 2018

We hébben niet alleen veel communicatieve kennis, we delen het ook graag. In april zijn we door Enactus-UvA gevraagd een communicatie- en PR-workshop aan hen te geven. Om meer kennis te krijgen over het benaderen van de pers. Enactus-UvA bestaat uit verschillende maatschappelijke en duurzame studentenondernemingen, die lokale problemen willen aanpakken. En daar helpen we graag bij.

Sfeervolle setting
De workshop hielden we bij Scalehub-Amsterdam aan de Wibautstraat. Een fijne, knusse locatie met een leuke industriële huiskamersfeer. Met de ondergaande zon schijnend door de ramen een hele prettige setting. Bij binnenkomst was het al meteen duidelijk dat we niet met een doorsnee groep studenten te maken hadden: de Enactus-ondernemers hebben oog voor maatschappelijke- en sociale problemen en de toekomst. En die problemen willen ze aanpakken. Met hun eigen onderneming.

Inspirerende sprekers
Michel Nillesen opende de avond. Toen nog als hoofd televisie bij de KRO-NCRV, inmiddels werkzaam bij IDTV. Na een mooie toespraak over de snelheid van (televisie)media was het woord aan onze jonge BBK-collega’s Gianna en Jurre. Als copywriter en projectmanager van BBK weten zij als geen ander hoe communicatie en PR werkt. Dus namen ze de studenten mee in hun wereld. En leerden ze de jonge ondernemers hoe ze nieuwswaarde creëren voor hun eigen onderneming.

Fanatieke ondernemers
We vertelden over het belang van een goede strategie. En over de BBK-communicatiemodellen. Daarna bespraken we hoe je een pakkend persbericht schrijft voor de kritische journalist. We zetten de studenten ook aan het werk. Zo lieten we hen hun doelgroep in kaart brengen. We leerden hen schrijven voor de doelgroep en we lieten hen nadenken over ludieke, nieuwswaardige acties om hun onderneming onder de aandacht te brengen. Het werd een fanatieke workshop waarvan de studenten wilden dat het langer duurde.

Sterker door herhaling
De kracht van herhaling geldt voor veel dingen. Voor het creëren van meer naamsbekendheid bijvoorbeeld. En ook voor het overdragen van kennis. Na afloop stroomden de enthousiaste reacties binnen. Met BBK hebben we de studenten sterker gemaakt. Beter in hun communicatie en PR-aanpak. En dat willen we voor Enactus graag blijven doen.

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...