Hoe duurzaam is jouw organisatie… echt?

Geschreven door Djaja van den Berg

17 januari 2020

Vandaag de dag claimt zo ongeveer elke organisatie duurzaam te zijn. Wij signaleren twee soorten clubs: zij die écht duurzaam zijn en dit aan de basis zetten van alles wat ze doen. En organisaties die (ondanks een CSR-plan op hun website) vooral een duurzaam imago hebben omdat het goed verkoopt. Zit jij in de laatste categorie? Deze vijf tips helpen je op weg om jouw organisatie in de goede richting te krijgen. 

  • Neem al je beslissingen met de planeet in je achterhoofd. Verduurzaam je waardeketen zoveel mogelijk en richt je bedrijfsprocessen energieneutraal in.
  • Laat de Sustainable Development Goals (SDG’s) je kompas zijn. Deze zijn door de Verenigde Naties vastgesteld als mondiale duurzame ontwikkelingsagenda. Print ze uit en hang ze op!

  • Veranker duurzaamheid in je organisatie. Creëer draagvlak, kennis en enthousiasme bij je collega’s en integreer duurzaamheid in al je interne bedrijfsprocessen. Je collega’s gaan je duurzame boodschap namelijk óók uitdragen.
  • Zorg dat je organisatie een B corp wordt. Dit is een keurmerk voor bedrijven die hun producten of diensten vooral inzetten voor een betere wereld. Je mag commercieel zijn, maar je zorgt ook voor impact op sociaal en duurzaam gebied.
  • Stimuleer partners, leveranciers en stakeholders om duurzaam te ondernemen. Laat je omgeving niet het wiel opnieuw uitvinden, maar vertel ze wat je doet – en leer van elkaar.

Wil je meer weten over hoe je jouw organisatie echt vanuit binnenuit kunt verduurzamen? Neem dan is een kijkje op de website van Comms for Good. Dit Comms for Good model zet jouw missie in de kern van je organisatie en zorgt voor vertrouwen binnen en buiten je organisatie.

 

Overige nieuwsberichten

Impact maken en meten

Impact maken en meten

Impact: systematisch positieve verandering op de lange termijn. Maar hoe implementeer je dat in je bedrijfsprocessen en hoe maak je die impact meetbaar? Wij, van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, weten alles van impact maken én meten. Hoe jij dit straks...

Zó communiceer je inclusief

Zó communiceer je inclusief

Een diverse werkvloer en inclusieve communicatie zijn van groot belang voor een beter gerepresenteerde wereld. Iedereen mag er zijn, op zijn/haar/hen eigen manier, en het is belangrijk voor het zelfbeeld van veel mensen dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Wij...

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...