Wat is MVO en hoe ga je ermee aan de slag?

Geschreven door Juliana Littel

22 juni 2021

Je organisatie wil zich inzetten voor een betere wereld. Fantastisch nieuws! Maar welke stap zet je als eerst? Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden dat de kans bestaat dat je door de bomen het bos niet meer ziet. BBK/Door Vriendschap Sterker to the rescue! Als communicatiebureau voor een betere wereld met al meer dan 50 jaar ervaring, weten wij héél goed hoe je positieve impact maakt. We helpen je op weg.

Deze whitepaper is deel 2 van de serie ‘BBK’s betere wereld’. In deze serie informeert en activeert communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker je om je organisatie beter voor de wereld te maken. 

Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een vorm van ondernemen waarbij een organisatie drie belangen afweegt: de impact op het milieu, de impact op de maatschappij en de winst (voor de organisatie). MVO wordt gezien als een manier om toekomstbestendig te ondernemen. Wanneer alle organisaties maatschappelijk verantwoord ondernemen, kunnen de aarde, de maatschappij en de organisatie(s) eeuwig op deze manier blijven voortbestaan. 

De Triple Bottom Line

Eén van de bekendste modellen in de wereld van MVO is de Triple Bottom Line, bedacht door John Elkington. Het model bestaat uit drie cirkels die elk met elkaar verbonden zijn: Planet, People en Prosperity (voorheen: Profit). Het uitgangspunt is dat de combinatie van deze elementen in balans is. Wanneer de combinatie dat niet is, zal één of twee van de drie elementen daaronder lijden.

MVO-beleid

Het omarmen van MVO betekent dat ook het organisatiebeleid aangepast moet worden. Het stellen van maatschappelijke doelen op gebied van ondernemen is daarbij een must. Integreer deze doelen volledig in de bedrijfsvoering en communiceer dit naar werknemers en stakeholders om je organisatie ook intern volledig maatschappelijk verantwoord te maken.

Extra hulp nodig bij het opstellen van een beleid met impact? Onze eigen Djaja helpt je om te communiceren vanuit je purpose. Want als je begint bij je purpose, kweek je vanzelf vertrouwen – zowel binnen als buiten je organisatie. Vraag een gesprek met haar aan via Commsforgood.

Het is (en blijft!) maatwerk

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ziet er voor elke organisatie anders uit. Organisaties zoals MVO Nederland kunnen je een handje op weg helpen om te vinden wat past bij jouw organisatie. Sommige commerciële bedrijven kiezen 1% for the Planet, anderen juist voor circulair ondernemen of het compenseren van hun uitstoot. 

Impact maken kan dus op veel manieren. Benieuwd hoe wij het doen? Neem contact met ons op. 

Overige nieuwsberichten

Holistische benadering: wat is het en hoe pas je het toe?

Holistische benadering: wat is het en hoe pas je het toe?

Holisme, misschien heb je de term weleens voorbij zien komen. Enig idee wat het betekent? Wij leggen het uit! Als communicatiebureau dat streeft naar een betere wereld door middel van een holistische benadering, kunnen we je namelijk alles over holisme...

4 manieren voor duurzame verandering op de werkvloer

4 manieren voor duurzame verandering op de werkvloer

Écht stappen maken op gebied van duurzaamheid? Dat kan ook op je eigen werkvloer. Van je computer tot je toiletpapier. Verduurzamen is een krachtig statement waaruit je laat blijken dat je het creëren van een betere wereld belangrijk vindt. Wij helpen je met onze tips...

Van B corp tot SDG’s: duurzame termen uitgelegd

Van B corp tot SDG’s: duurzame termen uitgelegd

Ben je nieuw in de wereldverbeteraar-business? Dan is de kans groot dat de duurzame termen je om de oren vliegen en het je allemaal begint te duizelen. Als communicatiebureau met al meer dan 50 jaar ervaring op gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, nemen...