Reclame-industrie: neem je verantwoordelijkheid voor de klimaatcrisis

Geschreven door Djaja van den Berg

18 juni 2019

Begin mei deed de internationale klimaatactiegroep Extinction Rebellion een oproep aan de reclame-industrie. Deze actiegroep, die een klimaatneutrale economie nastreeft, vraagt de sector verantwoording te nemen in de klimaatcrisis.

Maar wat is nou eigenlijk de link tussen de reclame-industrie en de klimaatcrisis? De reclame-industrie heeft een sterke invloed op de publieke opinie en het gedrag van consumenten. Met haar oproep vraagt Extinction Rebellion dan ook aan de industrie om haar kennis en kunde voor het goede in te zetten. In plaats van consumenten te verleiden dingen te laten kopen die ze niet nodig hebben. 

“You can shift mass behaviour in a heartbeat. One of the reasons we’ve got here is because you’ve been selling things to people that they don’t need. You are the manipulators and architects of that consumerist frenzy. Imagine what would happen if you devoted those skills to something better.”

Volgens Extinction Rebellion is echte daadkracht nodig, geen greenwashing praktijken of kleine pro-bono klusjes die geen zoden aan de dijk zetten. Maar wat dan wel? BBK/Door Vriendschap Sterker schreef een gastblog over dit onderwerp op consultancy.nl. Lees het hele artikel daar. 

Overige nieuwsberichten

Hoe duurzaam is jouw organisatie… echt?

Hoe duurzaam is jouw organisatie… echt?

Vandaag de dag claimt zo ongeveer elke organisatie duurzaam te zijn. Wij signaleren twee soorten clubs: zij die écht duurzaam zijn en dit aan de basis zetten van alles wat ze doen. En organisaties die (ondanks een CSR-plan op hun website) vooral een duurzaam imago...

SDG 17; doeltreffender door partnerschappen

SDG 17; doeltreffender door partnerschappen

Samen naar een betere wereld. Dat is het doel van de 17 SDG 's. De Sustainable Development Goals (SDG ’s) zijn voor steeds meer bedrijven en organisaties het kompas om hun impact en toekomstgerichtheid aan af te meten. De 17e doelstelling ‘Partnerschappen’ heeft de...

Interview met Marc den Hertog op Fonk

Interview met Marc den Hertog op Fonk

‘Impact maken zit in ons DNA’ BBK/Door Vriendschap Sterker bereikt dit jaar de respectabele leeftijd van vijftig jaar. In die halve eeuw veranderde het medialandschap ingrijpend, maar het Amsterdamse bureau bleef altijd zichzelf: maatschappelijk georiënteerd,...