Reclame-industrie: neem je verantwoordelijkheid voor de klimaatcrisis

Geschreven door Djaja van den Berg

18 juni 2019

Begin mei deed de internationale klimaatactiegroep Extinction Rebellion een oproep aan de reclame-industrie. Deze actiegroep, die een klimaatneutrale economie nastreeft, vraagt de sector verantwoording te nemen in de klimaatcrisis.

Maar wat is nou eigenlijk de link tussen de reclame-industrie en de klimaatcrisis? De reclame-industrie heeft een sterke invloed op de publieke opinie en het gedrag van consumenten. Met haar oproep vraagt Extinction Rebellion dan ook aan de industrie om haar kennis en kunde voor het goede in te zetten. In plaats van consumenten te verleiden dingen te laten kopen die ze niet nodig hebben. 

“You can shift mass behaviour in a heartbeat. One of the reasons we’ve got here is because you’ve been selling things to people that they don’t need. You are the manipulators and architects of that consumerist frenzy. Imagine what would happen if you devoted those skills to something better.”

Volgens Extinction Rebellion is echte daadkracht nodig, geen greenwashing praktijken of kleine pro-bono klusjes die geen zoden aan de dijk zetten. Maar wat dan wel? BBK/Door Vriendschap Sterker schreef een gastblog over dit onderwerp op consultancy.nl. Lees het hele artikel daar. 

Overige nieuwsberichten

SDG 17; doeltreffender door partnerschappen

SDG 17; doeltreffender door partnerschappen

SDG 17; doeltreffender door partnerschappenSamen naar een betere wereld. Dat is het doel van de 17 SDG 's. De Sustainable Development Goals (SDG ’s) zijn voor steeds meer bedrijven en organisaties het kompas om hun impact en toekomstgerichtheid aan af te meten. De 17e...

Interview met Marc den Hertog op Fonk

Interview met Marc den Hertog op Fonk

Interview met Marc den Hertog op Fonk‘Impact maken zit in ons DNA’ BBK/Door Vriendschap Sterker bereikt dit jaar de respectabele leeftijd van vijftig jaar. In die halve eeuw veranderde het medialandschap ingrijpend, maar het Amsterdamse bureau bleef altijd zichzelf:...

Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen

Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen

Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen“Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?”, vraagt Djaja van den Berg, strateeg en conceptontwikkelaar bij BBK/Door Vriendschap...