PR workshop voor startende ondernemers

Joanneke de Jong

30 april 2018

We hébben niet alleen veel communicatieve kennis, we delen het ook graag. In april zijn we door Enactus-UvA gevraagd een communicatie- en PR-workshop aan hen te geven. Om meer kennis te krijgen over het benaderen van de pers. Enactus-UvA bestaat uit verschillende maatschappelijke en duurzame studentenondernemingen, die lokale problemen willen aanpakken. En daar helpen we graag bij.

Sfeervolle setting
De workshop hielden we bij Scalehub-Amsterdam aan de Wibautstraat. Een fijne, knusse locatie met een leuke industriële huiskamersfeer. Met de ondergaande zon schijnend door de ramen een hele prettige setting. Bij binnenkomst was het al meteen duidelijk dat we niet met een doorsnee groep studenten te maken hadden: de Enactus-ondernemers hebben oog voor maatschappelijke- en sociale problemen en de toekomst. En die problemen willen ze aanpakken. Met hun eigen onderneming.

Inspirerende sprekers
Michel Nillesen opende de avond. Toen nog als hoofd televisie bij de KRO-NCRV, inmiddels werkzaam bij IDTV. Na een mooie toespraak over de snelheid van (televisie)media was het woord aan onze jonge BBK-collega’s Gianna en Jurre. Als copywriter en projectmanager van BBK weten zij als geen ander hoe communicatie en PR werkt. Dus namen ze de studenten mee in hun wereld. En leerden ze de jonge ondernemers hoe ze nieuwswaarde creëren voor hun eigen onderneming.

Fanatieke ondernemers
We vertelden over het belang van een goede strategie. En over de BBK-communicatiemodellen. Daarna bespraken we hoe je een pakkend persbericht schrijft voor de kritische journalist. We zetten de studenten ook aan het werk. Zo lieten we hen hun doelgroep in kaart brengen. We leerden hen schrijven voor de doelgroep en we lieten hen nadenken over ludieke, nieuwswaardige acties om hun onderneming onder de aandacht te brengen. Het werd een fanatieke workshop waarvan de studenten wilden dat het langer duurde.

Sterker door herhaling
De kracht van herhaling geldt voor veel dingen. Voor het creëren van meer naamsbekendheid bijvoorbeeld. En ook voor het overdragen van kennis. Na afloop stroomden de enthousiaste reacties binnen. Met BBK hebben we de studenten sterker gemaakt. Beter in hun communicatie en PR-aanpak. En dat willen we voor Enactus graag blijven doen.

Overige nieuwsberichten

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...

Aan de slag met de SDG’s

Aan de slag met de SDG’s

Wanneer je je verdiept in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je al snel kennis met de Sustainable Development Goals. Grote kans dat je je als organisatie nog moet inlezen in deze doelen en wat ze voor jullie kunnen betekenen. Wij kunnen helpen...

Holistische benadering: wat is het en hoe pas je het toe?

Holistische benadering: wat is het en hoe pas je het toe?

Holisme, misschien heb je de term weleens voorbij zien komen. Enig idee wat het betekent? Wij leggen het uit! Als communicatiebureau dat streeft naar een betere wereld door middel van een holistische benadering, kunnen we je namelijk alles over holisme...