Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen

Djaja van den Berg

6 februari 2019

“Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?”, vraagt Djaja van den Berg, strateeg en conceptontwikkelaar bij BBK/Door Vriendschap Sterker zich af in haar column voor duurzaamplus.

“Katowice toont gebrek aan lef met klimaatdoelen”, knalt de voorpagina van Trouw op maandag 17 december. De uitkomst van de klimaattop is op zijn best mager te noemen: er worden slechts kleine stapjes richting het Parijs-akkoord gezet. Dit maakt me verdrietig, want het roer moet volledig om als we de urgente klimaatuitdagingen het hoofd willen bieden. Het gekke is: iedereen – van politici, bedrijven, organisaties tot consumenten – weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken. Maar we weten niet hoe, en het lijkt hierbij vooral aan de wil te ontbreken. Wat mij daarom bezighoudt is: Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?

“Iedereen – van politici, bedrijven, organisaties tot consumenten –
weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken”

Transitie naar duurzame samenleving
Het antwoord ligt in vertrouwen. Vertrouwen om samen te werken. Vertrouwen om je kwetsbaar op te stellen voor de acties van een ander, omdat je weet dat de ander doet wat hij zegt en zegt wat hij doet. En vertrouwen dat bedrijven doen wat goed is voor de wereld. Steeds meer bedrijven maken duurzame claims en delen hun ecologische en maatschappelijke doelstellingen. Maar deze claims moeten vervolgens wel in daadwerkelijke actie omgezet worden. Dit betekent dat om vertrouwen te winnen, de maatschappelijke en ecologische betekenis die je aan je bedrijf geeft overal terug te vinden moet zijn. Daarmee bedoel ik: in je product, interne en externe processen, gedrag, doelen en communicatie.

“Patagonia voert regelmatig campagne voor de planeet en
niet voor het kopen van hun artikelen”

Draagvlak: Voeg de daad bij het woord
Een van mijn favoriete voorbeelden van een bedrijf dat dit naleeft is Patagonia. Hun missie luidt als volgt: We’re in business to save our home planet. Begonnen als producent van outdoor sports gear in Amerika, groeiden ze in 40 jaar uit tot een succesvol, wereldwijd actief bedrijf. Waarom? Omdat ze trouw blijven aan hun kernwaarden en de daad bij het woord voegen. Dat zie je terug in hun bedrijfsprocessen, de manier waarop ze met hun personeel omgaan en campagnes voeren. Zo voeren ze regelmatig campagne voor de planeet en niet voor het kopen van hun artikelen. Hun artikelen zijn namelijk slechts een tool om de planeet te redden. Een mooi voorbeeld hiervan is hun campagne tijdens de laatste presidentsverkiezingen. Zij riepen iedereen op om te stemmen voor de planeet met de slogan: ‘Vote our planet’. Ook in Nederland zijn bedrijven die vanuit hun kernwaarden opereren. Zo kiest Fairphone in haar gehele bedrijfsvoering voor transparantie. Op deze manier communiceert het bedrijf open en eerlijk over zijn duurzame dilemma’s, maar is het ook transparant over zijn resultaten, processen en de oorsprong van de materialen die het voor zijn product gebruikt. 

“Dat je weet dat de ander doet wat hij zegt en zegt wat hij doet!”

Vertrouwen
Om dit vertrouwen in een organisatie te realiseren en te behouden kan een model uitkomst bieden. Het holistische communicatiemodel Comms for Good stelt vertrouwen in processen, producten en personeel van een organisatie centraal. BBK Door Vriendschap Sterker en the Wholeworks – hebben dit model gezamenlijk ontwikkeld. Dit model gaat uit van de kracht van een organisatie: die van ons is communicatie. Wij zoeken bedrijven die een andere kracht hebben, die met ons het partnerschap aangaan om samen aan een betere wereld te werken.

“Iedereen weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken”

Het holistische communicatiemodel Comms for Good stelt vertrouwen in processen, producten en personeel van een organisatie centraal. BBK Door Vriendschap Sterker en the Wholeworks – hebben dit model gezamenlijk ontwikkeld. Dit model gaat uit van de kracht van een organisatie: die van ons is communicatie. Wij zoeken bedrijven die een andere kracht hebben, die met ons het partnerschap aangaan om samen aan een betere wereld te werken.

Overige nieuwsberichten

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corp worden: alle ins en outs op een rijtje

B corps, ze vliegen je om de oren. En daar zijn we blij mee! Van ijsboer Ben & Jerry’s tot waterflessenkoning Dopper en huidverzorger Naïf - inmiddels zijn er in Nederland zo’n 100 gecertificeerde B Corps. En ook wij, communicatiebureau BBK/Door Vriendschap...

Aan de slag met de SDG’s

Aan de slag met de SDG’s

Wanneer je je verdiept in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je al snel kennis met de Sustainable Development Goals. Grote kans dat je je als organisatie nog moet inlezen in deze doelen en wat ze voor jullie kunnen betekenen. Wij kunnen helpen...

Holistische benadering: wat is het en hoe pas je het toe?

Holistische benadering: wat is het en hoe pas je het toe?

Holisme, misschien heb je de term weleens voorbij zien komen. Enig idee wat het betekent? Wij leggen het uit! Als communicatiebureau dat streeft naar een betere wereld door middel van een holistische benadering, kunnen we je namelijk alles over holisme...

4 manieren voor duurzame verandering op de werkvloer

4 manieren voor duurzame verandering op de werkvloer

Écht stappen maken op gebied van duurzaamheid? Dat kan ook op je eigen werkvloer. Van je computer tot je toiletpapier. Verduurzamen is een krachtig statement waaruit je laat blijken dat je het creëren van een betere wereld belangrijk vindt. Wij helpen je met onze tips...

Wat is MVO en hoe ga je ermee aan de slag?

Wat is MVO en hoe ga je ermee aan de slag?

Je organisatie wil zich inzetten voor een betere wereld. Fantastisch nieuws! Maar welke stap zet je als eerst? Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden dat de kans bestaat dat je door de bomen het bos niet meer ziet. BBK/Door Vriendschap...

Van B corp tot SDG’s: duurzame termen uitgelegd

Van B corp tot SDG’s: duurzame termen uitgelegd

Ben je nieuw in de wereldverbeteraar-business? Dan is de kans groot dat de duurzame termen je om de oren vliegen en het je allemaal begint te duizelen. Als communicatiebureau met al meer dan 50 jaar ervaring op gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, nemen...