Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen

Djaja van den Berg

6 februari 2019

“Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?”, vraagt Djaja van den Berg, strateeg en conceptontwikkelaar bij BBK/Door Vriendschap Sterker zich af in haar column voor duurzaamplus.

“Katowice toont gebrek aan lef met klimaatdoelen”, knalt de voorpagina van Trouw op maandag 17 december. De uitkomst van de klimaattop is op zijn best mager te noemen: er worden slechts kleine stapjes richting het Parijs-akkoord gezet. Dit maakt me verdrietig, want het roer moet volledig om als we de urgente klimaatuitdagingen het hoofd willen bieden. Het gekke is: iedereen – van politici, bedrijven, organisaties tot consumenten – weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken. Maar we weten niet hoe, en het lijkt hierbij vooral aan de wil te ontbreken. Wat mij daarom bezighoudt is: Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?

“Iedereen – van politici, bedrijven, organisaties tot consumenten –
weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken”

Transitie naar duurzame samenleving
Het antwoord ligt in vertrouwen. Vertrouwen om samen te werken. Vertrouwen om je kwetsbaar op te stellen voor de acties van een ander, omdat je weet dat de ander doet wat hij zegt en zegt wat hij doet. En vertrouwen dat bedrijven doen wat goed is voor de wereld. Steeds meer bedrijven maken duurzame claims en delen hun ecologische en maatschappelijke doelstellingen. Maar deze claims moeten vervolgens wel in daadwerkelijke actie omgezet worden. Dit betekent dat om vertrouwen te winnen, de maatschappelijke en ecologische betekenis die je aan je bedrijf geeft overal terug te vinden moet zijn. Daarmee bedoel ik: in je product, interne en externe processen, gedrag, doelen en communicatie.

“Patagonia voert regelmatig campagne voor de planeet en
niet voor het kopen van hun artikelen”

Draagvlak: Voeg de daad bij het woord
Een van mijn favoriete voorbeelden van een bedrijf dat dit naleeft is Patagonia. Hun missie luidt als volgt: We’re in business to save our home planet. Begonnen als producent van outdoor sports gear in Amerika, groeiden ze in 40 jaar uit tot een succesvol, wereldwijd actief bedrijf. Waarom? Omdat ze trouw blijven aan hun kernwaarden en de daad bij het woord voegen. Dat zie je terug in hun bedrijfsprocessen, de manier waarop ze met hun personeel omgaan en campagnes voeren. Zo voeren ze regelmatig campagne voor de planeet en niet voor het kopen van hun artikelen. Hun artikelen zijn namelijk slechts een tool om de planeet te redden. Een mooi voorbeeld hiervan is hun campagne tijdens de laatste presidentsverkiezingen. Zij riepen iedereen op om te stemmen voor de planeet met de slogan: ‘Vote our planet’. Ook in Nederland zijn bedrijven die vanuit hun kernwaarden opereren. Zo kiest Fairphone in haar gehele bedrijfsvoering voor transparantie. Op deze manier communiceert het bedrijf open en eerlijk over zijn duurzame dilemma’s, maar is het ook transparant over zijn resultaten, processen en de oorsprong van de materialen die het voor zijn product gebruikt. 

“Dat je weet dat de ander doet wat hij zegt en zegt wat hij doet!”

Vertrouwen
Om dit vertrouwen in een organisatie te realiseren en te behouden kan een model uitkomst bieden. Het holistische communicatiemodel Comms for Good stelt vertrouwen in processen, producten en personeel van een organisatie centraal. BBK Door Vriendschap Sterker en the Wholeworks – hebben dit model gezamenlijk ontwikkeld. Dit model gaat uit van de kracht van een organisatie: die van ons is communicatie. Wij zoeken bedrijven die een andere kracht hebben, die met ons het partnerschap aangaan om samen aan een betere wereld te werken.

“Iedereen weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken”

Het holistische communicatiemodel Comms for Good stelt vertrouwen in processen, producten en personeel van een organisatie centraal. BBK Door Vriendschap Sterker en the Wholeworks – hebben dit model gezamenlijk ontwikkeld. Dit model gaat uit van de kracht van een organisatie: die van ons is communicatie. Wij zoeken bedrijven die een andere kracht hebben, die met ons het partnerschap aangaan om samen aan een betere wereld te werken.

Overige nieuwsberichten

Hoe duurzaam is jouw organisatie… echt?

Hoe duurzaam is jouw organisatie… echt?Vandaag de dag claimt zo ongeveer elke organisatie duurzaam te zijn. Wij signaleren twee soorten clubs: zij die écht duurzaam zijn en dit aan de basis zetten van alles wat ze doen. En organisaties die (ondanks een CSR-plan...

SDG 17; doeltreffender door partnerschappen

SDG 17; doeltreffender door partnerschappenSamen naar een betere wereld. Dat is het doel van de 17 SDG 's. De Sustainable Development Goals (SDG ’s) zijn voor steeds meer bedrijven en organisaties het kompas om hun impact en toekomstgerichtheid aan af te meten. De 17e...

Interview met Marc den Hertog op Fonk

Interview met Marc den Hertog op Fonk‘Impact maken zit in ons DNA’ BBK/Door Vriendschap Sterker bereikt dit jaar de respectabele leeftijd van vijftig jaar. In die halve eeuw veranderde het medialandschap ingrijpend, maar het Amsterdamse bureau bleef altijd zichzelf:...

BBK/Door Vriendschap Sterker bij de B Corp Summer Summit

BBK/Door Vriendschap Sterker bij de B Corp Summer SummitWe zijn sinds 2015 met trots lid van de B Corp community. B Corps zetten business in ‘As a force for good’. Van 19 tot en met 21 juni komt het B Corps circus naar Amsterdam. Dan kunnen wij natuurlijk niet achter...

Wisseling van de wacht

Wisseling van de wachtMarc den Hertog volgt Veronique Swinkels op als algemeen directeur van communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker Per 1 juni 2018 draagt Veronique Swinkels het stokje van algemeen directeur van BBK/Door Vriendschap Sterker over aan Marc den...

PR workshop voor startende ondernemers

PR workshop voor startende ondernemersWe hébben niet alleen veel communicatieve kennis, we delen het ook graag. In april zijn we door Enactus-UvA gevraagd een communicatie- en PR-workshop aan hen te geven. Om meer kennis te krijgen over het benaderen van de pers....